Közlemény az EMMI-vel 2015. november 19-én folytatott egyeztetésről
- A hirdetés mentése sikerült
Kedves Kollégák!
Örömmel értesítjük minden szakértő kollégánkat arról a tárgyalásról, amelyet az Emberi Erőforrások Minisztériumában az önértékeléssel kapcsolatban folytattunk.
Egyesületünk 2015. november 19-én az EMMI megkeresésére egyeztetést folytatott az önértékelés bevezetésével kapcsolatban. Az egyeztetést Sipos Imre helyettes államtitkár úr hívta össze. Jelen voltak még az Oktatási Hivatal, a Projektigazgatóság, és az NPK képviselői.
Egyesületünk képviseletében az elnökség tagjai vettek részt az egyeztetésen.
A KÖSZOE vezetőségének előzetes megegyezése szerint, módosítási javaslataink az önértékelés bevezetésével kapcsolatban az alábbiak voltak:
- Javasoljuk, hogy a pedagógus önértékelés ciklusa 2 év helyett 5 év legyen.
- Javasoljuk, hogy az intézményvezető önértékelése az intézményi önértékeléshez kapcsolódóan 5 éves periódusú legyen, a vezetői ciklus lejártát megelőzően.
- Javasoljuk, hogy a pedagógus önértékelés az óralátogatásra fókuszáljon, a hozzá kapcsolódó dokumentumok ellenőrzésével együtt (külön ne legyen dokumentumelemzés).
- Javasoljuk, hogy ne legyen interjú, hanem az intézményvezető az önértékelt pedagógusról a véleményét, az érintett pedagógus az önértékelő kérdőívét, közvetlenül töltsék fel az informatikai felületre.
- Javasoljuk, hogy ne legyen kötelező két órát látogatni az önértékelt pedagógusnál. Javasoljuk, hogy az óralátogatások gyakoriságát az intézmény helyi szokásai szerint folytathassa, azzal a kikötéssel, hogy legalább 1 óra látogatását, az értékelt időszakba be kell iktatni.
- Javasoljuk, hogy kérdőívek csak az intézményi önellenőrzés vonatkozásában jelenjenek meg.
- Javasoljuk, hogy az önértékelést támogató csoport munkaközösség kereteiben működjön, tagjai kötelező tanórája legfeljebb 20 órában legyen megállapítva (tudjanak órát látogatni, együttdolgozni).
- Javasoljuk, hogy minimálisra csökkenjen az adminisztráció. Az eredeti államtitkári javaslat: az összegző vélemény 1 oldal terjedelmű lehet.
- Javasoljuk, hogy az összegzésben az erősségek és a fejleszthető területek – a kompetenciák megjelölésével – összesítve (ne indikátoronként) kerüljenek fel az informatikai felületre.
- Javasoljuk, hogy a 2015-ben érvényes átmeneti önértékelési rendszer 2017. augusztus 31-ig tartson, hogy a most bevezetett tanfelügyelet tapasztalatait be lehessen építeni.
Az egyeztetésen a leglényegesebb kéréseinket elértük. Köztük az egyik legfontosabbat, az időhatárok kibővítését, amely a 2 éves gyakoriságú önértékelés helyett az önértékelés 5 évenkénti ismétlődését jelenti. Ennek elfogadása jelentősen megkönnyíti az önértékelési feladatok elvégzését, mert a változás következményeként 20%-ra csökken az eredeti feladatmennyiség.
Az eredményhez ezúton is köszönjük minden kollégánk eddigi észrevételét, megjegyzését, a hozzánk eddig eljuttatott építő információkat!
Az EMMI közleménye:
„Egyeztetések az intézményi önértékelés rendszerének bevezetéséről
2015. november 23. 18:30
Az Emberi Erőforrások Minisztériuma Köznevelésért Felelős Államtitkársága, a Nemzeti Pedagógus Kar, a Közoktatási Szakértők Országos Egyesülete és az Oktatási Hivatal egyeztetéseket folytatott az intézményi önértékelés rendszerének bevezetéséről.
Az egyeztetések eredményeként számos fontos kérdésben megállapodásra jutottak. A résztvevők teljes mértékben egyetértettek abban, hogy a köznevelési rendszer színvonalának további javítása érdekében szükség van a pedagógusok, intézményvezetők és intézmények egységes és nyilvánosan ismert szempontok szerinti külső és belső értékelésére.
A résztvevők megállapodtak abban, hogy az önértékelési rendszer bevezetésének tapasztalatai alapján szükséges a rendszer finomhangolása annak érdekében, hogy az önértékelés ne járjon túlságosan sok adminisztrációval, ne jelentsen jelentős többletmunkát a pedagógusok számára, ugyanakkor az egységes önértékelési rendszer szakmai színvonala semmiképpen se sérüljön. Az egységes szempontok szerint megvalósuló önértékelési rendszer működése a nemzetközi gyakorlatnak megfelelően fontos biztosítéka annak, hogy az intézmények külső értékelésekor – a tanfelügyeleti látogatáskor – a vizsgált nevelési-oktatási intézmények saját magukkal szemben megfogalmazott elvárásait, sajátos adottságait is figyelembe vegyék a külső értékelők, ne csak a központi elvárásokat.
Az egyeztetésen döntés született arról, hogy a teljes körű intézményi önértékelésre nem kettő, hanem öt éves időszakonként kerül sor mind a pedagógusok, mind az intézményvezetők, mint az intézmények tekintetében. Egyezségre jutottak abban is, hogy az önértékelés és a tanfelügyelet átmeneti ideig nem számít bele a pedagógusok minősítésébe. A felek elvi megállapodást kötöttek továbbá arról, hogy szükséges az önértékelés eszközrendszerének egyszerűsítése, amelyről a felek tárgyalásokat folytatnak.
(Emberi Erőforrások Minisztériuma, Köznevelésért Felelős Államtitkárság)”
Az EMMI közleményének linkje:
Kelt: Budapest, 2015. november 24.
Bella Tibor Jurecz Emil Szegedi György
elnök főtitkár általános alelnök
Hegyiné Mladoniczki Éva Virágné Nagy Éva
alelnök alelnök
Zalaegerszegi Regionális Konferencia - képekben
- A hirdetés mentése sikerült
https://www.youtube.com/watch?v=XJ5CMlNMprc&feature=youtu.be
Zalaegerszegi Regionális Konferencia - letölthető prezentációk
- A hirdetés mentése sikerült
Az alábbi linkeken keresztül letölthetők a következő előadások prezentációi:
1. Tóth Mária, TÁMOP 3.1.5 szakmai vezetője: Fejlődünk és fejlesztünk - a pedagógus-előmeneteli rendszer tartalmi változásai
2. Maus Pál, TÁMOP 3.1.8 szakmai vezetője: Startol a tanfelügyelet, az önértékelés - összefoglaló a legfontosabb változásokról, kiegészítésekről
3. Tóth Géza, KÖSZOE szakképzési vezetője: Az átalakuló szakképzés
4. Marosi Katalin, TÁMOP 3.1.15 szakmai vezetője: Pedagógusminősítés és tanfelügyelet 2015
MEGHÍVÓ Regionális Konferenciára
- A hirdetés mentése sikerült
,,Szakértelem = Minőség”
Zalaegerszegi Regionális Konferencia
A Köznevelési Szakértők Országos Egyesülete szeretettel meghívja Önt, az egyesület által szervezett Baranya-, Somogy-, Zala megyéket érintő regionális konferenciára, amely egy országos rendezvénysorozat soron következő állomása.
A konferencia célja:
- Tájékoztatás az Önértékelés – Tanfelügyelet – Minősítés aktualitásairól.
- A résztvevők megismerjék a magyarországi közoktatást érintő fejlesztés lehetőségeit.
- A szakmai kapcsolatrendszer kiépítésének támogatása.
Időpont: | 2015. november 21. (szombat) |
Helyszín: |
Városi Hangverseny- és Kiállítóterem; 8900 Zalaegerszeg, Ady Endre u. 14. |
Program:
Idő | Napirendi pont |
09.00 - 10.00 | Regisztráció |
10.00 - 10.30 |
Megnyitó:
Köszöntő:
|
10.30 – 11.30 |
Kerekes Balázs, OH. PI projektigazgató - „Kutatás, fejlesztés és tudásmegosztás mesterfokon” |
11.30 – 12.30 |
Tóth Mária, TÁMOP 3.1.5 szakmai vezetője - Fejlődünk és fejlesztünk - a pedagógus-előmeneteli rendszer tartalmi változásai |
12.30-13.00 | Szünet, büfé |
13.00-13.40 |
Maus Pál, TÁMOP 3.1.8 szakmai vezetője - Startol a tanfelügyelet, az önértékelés - összefoglaló a legfontosabb változásokról, kiegészítésekről |
13.40-14.20 |
Marosi Katalin, TÁMOP 3.1.15 szakmai vezetője - Pedagógusminősítés és tanfelügyelet 2015 |
14.20-15.00 |
Tóth Géza, KÖSZOE szakképzési vezetője - Az átalakuló szakképzés |
15.00-15.15 | Szünet, büfé |
15.15-16.00 |
Szekció megbeszélések - A szakértői egyesület bemutatása – Jurecz Emil főtitkár - A szakképzési szekció bemutatása – Tóth Géza, az egyesület szakképzési vezetője |
16.00-16.15 | A konferencia zárása – Bella Tibor elnök |
A konferencián a részvétel ingyenes, de regisztrációhoz kötött. Kérjük, részvételi szándékát a mellékelt regisztrációs lap visszaküldésével 2015. november 14. szombatig a kosze2010@gmail.com e-mailcímre jelezze!
A rendezvény támogatói:
|
Állásfoglalás a 2015-2016-os tanév tanfelügyeleti ellenőrzését érintő bejelentéssel kapcsolatban
- A hirdetés mentése sikerült
A Köznevelési Szakértők Országos Egyesületének egyik megyei vezetője levélben fordult egyesületünk vezetőségéhez azzal a kéréssel, hogy támogassuk a 2015-2016-os tanév tanfelügyeleti ellenőrzése ügyében tett bejelentésével kapcsolatban. Tekintettel arra, hogy a leírt eset nem csak egy személyt, hanem a tanfelügyeletbe bevont intézményvezetők egy jelentős részét érintheti, egyesületünk elnöksége megvizsgálta a beadványt, majd levélben fordult az Oktatási Hivatal elnökéhez, Dr. Maruzsa Zoltánhoz, vizsgálja meg az esetet.
Megyei vezetőnk a levelében azt jelezte, hogy 2015-ben bekerült – mint intézményvezető – a tanfelügyeleti ellenőrzésbe, amely tanfelügyeleti vizsgálat elrendelése szerinte rendeletellenes, mert ő már ötödik éve intézményvezető, a 20/2012. (VIII. 31.) EMMI rendelet pedig a 2. és a 4. évet jelöli meg az ellenőrzés időpontjaként.
Levele alapján egyesületünk áttanulmányozta az ide vonatkozó jogszabályokat és rendeleteket, és az elnökség a következő álláspontra jutott:
- Egyetértünk a megyei vezetőnk véleményével. Álláspontunk szerint is, a tanfelügyeleti ellenőrzés elrendelése ebben az esetben rendeletellenes, az alábbiak miatt:
- a, 20/2012. (VIII. 31.) EMMI rendelet 146.§ 6. bek.: „(6) Az intézményvezető ellenőrzésére legkorábban az intézményvezetői megbízás második, legkésőbb negyedik évében kerülhet sor”.
- E paragrafus egyértelműen a 4. évet jelöli meg, és a vezető megbízásától számítja. Kollégánk igazgatói megbízása 2011. augusztus 1-jétől érvényes, így a 2015 októberétől várható vezetői tanfelügyelete, az ötödik évben van.
b, 147. § „(1) A hivatal minden év július 20-ig a következő évre szóló országos pedagógiai-szakmai ellenőrzési tervet (a továbbiakban: ellenőrzési terv) készít megyei bontásban. A hivatal az ellenőrzési tervet úgy állítja össze, hogy az ellenőrzés ötévente egy alkalommal minden intézmény minden pedagógusára kiterjedjen. A hivatal július 31-ig az általa működtetett informatikai támogató rendszer útján értesíti az ellenőrzési tervben szereplő pedagógusokat, intézményvezetőket és intézményeket.”
Tehát, a 147.§ 1. bek. alapján minden érintettet július 31-ig értesíteni kellett volna. Kollégánk ellenőrzése
2. Kértük az Oktatási Hivatalt, vizsgálja felül a hasonló esetek tanfelügyeleti ellenőrzésének törvényességét, állapítsa meg, hány igazgatót érinthet még olyan eljárás, ahol a törvényesség megkérdőjelezhető, s amennyiben jogos, törölje a tanfelügyeleti ellenőrzéséből!
Bízunk abban, hogy jelzésünket az Oktatási Hivatal megvizsgálja, s elnökségünk állásfoglalása a fenti esetleírás alapján elfogadásra talál! Szeretnénk kinyilvánítani, hogy nem az akadékoskodás, hanem segítő szándék vezérel minket. Megértjük, hogy a rendszer bevezetésekor előfordulnak nehézségek, ezért is hívjuk fel a figyelmet az apróbb hibákra. Szeretnénk hozzájárulni ezzel is ahhoz, hogy az átalakítás minél eredményesebb és sikeresebb legyen!
Várjuk az Oktatási Hivatal elnökének a válaszát.
Elnökség
- A KECELI KONFERENCIA ELŐADÁSAI
- Szakmai nap Miskolcon
- Pedagógiai minősítés a változások tükrében” címmel szakmai műhely-konferencia Borsod-Abaúj-Zemplén Megyében
- TÍZPERCISKOLA.BLOG – MÁS-KÉP AZ OKTATÁSRÓL
- ,,Szakértelem=Minőség” Keceli Regionális Konferencia
- Interjú az egyesület elnökével és titkárával a Rákosmente TV-ben
25. oldal / 33