­

szöveguj

MÁS - KÉP AZ OKTATÁSRÓL  

Az egyesület adószáma: 18078130-1-42

Oldalunk átalakítás alatt áll. A tartalmak folyamatosan kerülnek feltöltésre! Szíves elnézésüket kérjük!

Kedves Kollégák!

A hozzánk beérkezett eddigi vélemények, jelzések alapján kialakítottuk szakmai álláspontunkat az önértékeléssel kapcsolatosan:

  1. Továbbra is támogatjuk, hogy a pedagógus önértékelés ciklusa 2 év helyett 5 év legyen.
  2. Továbbra is javasoljuk, hogy az intézményvezető önértékelése az intézményi önértékeléshez kapcsolódóan 5 éves periódusú legyen, a vezetői ciklus lejártát megelőzően.
  3. Javasoljuk, hogy ne legyen az önértékelés a tanfelügyelet része 2017. december 31-ig. Ebben az időszakban a szaktanácsadói rendszer segítse az intézmények önértékelésének bevezetését.
  4. Az önértékeléshez biztosított elektronikus felület legyen folyamatosan nyitva az intézmények számára (tanulmányozható, folyamatosan feltölthető legyen). A kötelezően kitöltendő részek egyszerűsítését javasoljuk, az, csak a pedagógus (maga által összeállított) értékelésének összegzésére szorítkozzon. Minden más adatot az intézmény őrizzen. Az önértékelés anyagához az önértékelő pedagóguson kívül csak az intézményvezető és a kirendelt szakértők férhessenek hozzá.
  5. Továbbra is javasoljuk, hogy a pedagógus önértékelés az óralátogatásra fókuszáljon, a hozzá kapcsolódó dokumentumok ellenőrzésével együtt (tanmenet, napló, tanulói produktumok, tehát külön, ne legyen dokumentumelemzés). Ne legyen külön interjú, (csak a vezetővel), hanem az óralátogatást követő szakmai megbeszélésen az óra elemzését követően beszéljék meg a dokumentumelemzés tapasztalatait, és ezen a megbeszélésen tájékozódjanak a pedagógus egyéb tevékenységéről.
  6. Javasoljuk, hogy ne legyen kötelező két órát látogatni az önértékelt pedagógusnál. Az óralátogatások gyakoriságát az intézmény helyi szokásai szerint folytathassa, azzal a feltétellel, hogy legalább 1 óra látogatását, az önértékelő időszakban az önértékelés módszereit alkalmazva kell beiktatni.
  7. Javasoljuk, hogy minimálisra csökkenjen az adminisztráció. Az összegző értékelés szorítkozzon elvárásonként (kompetenciánként) az erősségek és fejleszthető területek megjelölésére.
  8. Sürgősen ki kellene építeni egy kétoldalú kommunikációs rendszert (ügyfélszolgálat) a POK-oknál, vagy az OH-nál, (akár a tanácsadói hálózat bevonásával), ahová kérdésekkel/problémákkal fordulni lehet, és ahonnan meghatározott időn belül nem anonim (az ügyintéző megnevezésével) érdemi választ kap az érdeklődő. Sürgősségét és fontosságát ezért szorgalmazzuk, mert a tapasztalataink azt mutatják, hogy az interneten különböző közösségi fórumokon „okítják” egymást a pedagógusok, sajnos sokszor nem éppen szakszerűen.
  9. Javasoljuk az önértékelési feladatok elvégzéséhez anyagi forrás biztosítását. Szembe kell nézni azzal a ténnyel, hogy az önértékelés feladata akkora munkát jelent a résztvevők számára, hogy nem fér bele a 40 órás munkaidőbe. Ezért, ennek a támogatására fontos anyagi forrást biztosítani. Egyben hangsúlyozottan kérjük az oktatásirányítást, hogy az összes rendeletből, kommunikációjából vonja ki a „munkaidő-kedvezmény” megnevezést, helyette a munkaidő-átcsoportosítást alkalmazzák (ezt már több éve kérjük).
  10. Javasoljuk, hogy kérdőívek csak az intézményi önértékelés vonatkozásában jelenjenek meg.
  11. Végül nyomatékosan jelezzük, hogy a szakértői munkával és a szakértői feladatok szervezésével kapcsolatosan is nagyon sok problémát továbbítottak az egyesület vezetősége felé, amelynek mennyisége hasonló nagyságrendű, mint amit az önértékeléssel kapcsolatosan most megjelöltünk. Ezért kérjük, hogy a szakértői munkával, a szakértői feladatok szervezésével kapcsolatosan belátható időn belül egy újabb egyeztetést tartsunk!

Reméljük, javaslatainkkal előre tudjuk mozdítani az önértékeléssel kapcsolatban felmerült problémák megoldását!

 

 

 

Bella Tibor                                                Jurecz Emil

  elnök                                                        főtitkár

­