Kedves Kollégák!
A hozzánk beérkezett eddigi vélemények, jelzések alapján kialakítottuk szakmai álláspontunkat az önértékeléssel kapcsolatosan:
- Továbbra is támogatjuk, hogy a pedagógus önértékelés ciklusa 2 év helyett 5 év legyen.
- Továbbra is javasoljuk, hogy az intézményvezető önértékelése az intézményi önértékeléshez kapcsolódóan 5 éves periódusú legyen, a vezetői ciklus lejártát megelőzően.
- Javasoljuk, hogy ne legyen az önértékelés a tanfelügyelet része 2017. december 31-ig. Ebben az időszakban a szaktanácsadói rendszer segítse az intézmények önértékelésének bevezetését.
- Az önértékeléshez biztosított elektronikus felület legyen folyamatosan nyitva az intézmények számára (tanulmányozható, folyamatosan feltölthető legyen). A kötelezően kitöltendő részek egyszerűsítését javasoljuk, az, csak a pedagógus (maga által összeállított) értékelésének összegzésére szorítkozzon. Minden más adatot az intézmény őrizzen. Az önértékelés anyagához az önértékelő pedagóguson kívül csak az intézményvezető és a kirendelt szakértők férhessenek hozzá.
- Továbbra is javasoljuk, hogy a pedagógus önértékelés az óralátogatásra fókuszáljon, a hozzá kapcsolódó dokumentumok ellenőrzésével együtt (tanmenet, napló, tanulói produktumok, tehát külön, ne legyen dokumentumelemzés). Ne legyen külön interjú, (csak a vezetővel), hanem az óralátogatást követő szakmai megbeszélésen az óra elemzését követően beszéljék meg a dokumentumelemzés tapasztalatait, és ezen a megbeszélésen tájékozódjanak a pedagógus egyéb tevékenységéről.
- Javasoljuk, hogy ne legyen kötelező két órát látogatni az önértékelt pedagógusnál. Az óralátogatások gyakoriságát az intézmény helyi szokásai szerint folytathassa, azzal a feltétellel, hogy legalább 1 óra látogatását, az önértékelő időszakban az önértékelés módszereit alkalmazva kell beiktatni.
- Javasoljuk, hogy minimálisra csökkenjen az adminisztráció. Az összegző értékelés szorítkozzon elvárásonként (kompetenciánként) az erősségek és fejleszthető területek megjelölésére.
- Sürgősen ki kellene építeni egy kétoldalú kommunikációs rendszert (ügyfélszolgálat) a POK-oknál, vagy az OH-nál, (akár a tanácsadói hálózat bevonásával), ahová kérdésekkel/problémákkal fordulni lehet, és ahonnan meghatározott időn belül nem anonim (az ügyintéző megnevezésével) érdemi választ kap az érdeklődő. Sürgősségét és fontosságát ezért szorgalmazzuk, mert a tapasztalataink azt mutatják, hogy az interneten különböző közösségi fórumokon „okítják” egymást a pedagógusok, sajnos sokszor nem éppen szakszerűen.
- Javasoljuk az önértékelési feladatok elvégzéséhez anyagi forrás biztosítását. Szembe kell nézni azzal a ténnyel, hogy az önértékelés feladata akkora munkát jelent a résztvevők számára, hogy nem fér bele a 40 órás munkaidőbe. Ezért, ennek a támogatására fontos anyagi forrást biztosítani. Egyben hangsúlyozottan kérjük az oktatásirányítást, hogy az összes rendeletből, kommunikációjából vonja ki a „munkaidő-kedvezmény” megnevezést, helyette a munkaidő-átcsoportosítást alkalmazzák (ezt már több éve kérjük).
- Javasoljuk, hogy kérdőívek csak az intézményi önértékelés vonatkozásában jelenjenek meg.
- Végül nyomatékosan jelezzük, hogy a szakértői munkával és a szakértői feladatok szervezésével kapcsolatosan is nagyon sok problémát továbbítottak az egyesület vezetősége felé, amelynek mennyisége hasonló nagyságrendű, mint amit az önértékeléssel kapcsolatosan most megjelöltünk. Ezért kérjük, hogy a szakértői munkával, a szakértői feladatok szervezésével kapcsolatosan belátható időn belül egy újabb egyeztetést tartsunk!
Reméljük, javaslatainkkal előre tudjuk mozdítani az önértékeléssel kapcsolatban felmerült problémák megoldását!
Bella Tibor Jurecz Emil
elnök főtitkár