Az Oktatási Hivatallal való együttműködésünknek megfelelően tájékozódtunk a tanfelügyelet és minősítés időszerű helyzetéről. A Közoktatási Szakértők Országos Egyesülete fontosnak tartja, hogy autentikus személyektől, hiteles információkkal lássuk el a szakértőket. Ez a tájékoztató is ezt a célt szolgálja.
A 2020 szeptembere sem hozott könnyű tanévkezdést. Amit tavasszal már sejtettünk, bekövetkezett; újra itt a koronavírus, és ez megnehezíti a tanévkezdést.
Az iskolák újra instrukciókat kapnak az operatív törzs iránymutatása alapján az Emberi Erőforrások Minisztériumától. Minket elsősorban az érdekel, hogyan alakul a jövőben a tanfelügyelet és a minősítés, mi vár a szakértőkre a közeljövőben.
Kérdéseinkre a következő válaszokat kaptuk:
A szakértők közül sokan fordultak az egyesülethez, hogy 2020 szeptemberétől mi vár a szakértőkre, hogyan fogják végezni a tanfelügyeletet és a minősítést, tekintettel, a tavasszal tapasztaltakra?
Először kezdjük a tanfelügyelettel. Ebben az évben, minden tanfelügyelet törölve lett, tehát ilyen feladatot a szakértők nem fognak kapni. 2021 januárjától tervezzük a tanfelügyelet újra indítását, legalább is, a jelenlegi elképzelések szerint. Fontos ugyanis, hogy a vírushelyzet addigra úgy alakuljon, hogy a tanfelügyelet elkezdődhessen. Tehát, ez csak egy tervezet, a 2021-es tanfelügyeletről még nincs döntés, csak szándék.
Fontos azonban, hogy a 2020-ban törölt tanfelügyeleteket pótolni szeretnénk. Jelenleg még ez is csak szándék, a megvalósítása még tervezés alatt áll. Ami most biztos a tanfelügyelet terén, hogy a következő (2021) év beosztását november vége és december közepe között fogjuk közzétenni.
Mi a helyzet a minősítéssel?
A tavalyi tanév végén a járvány ellehetetlenítette a minősítések lefolytatását. Ugyanakkor voltak olyan tervezett minősítések, amelyek lefolytatása nem engedett halasztást, pl.: gyermeket váró kollégák, vagy azok, akiknek határozott idejű kinevezése volt, stb. Számukra speciális eljárást tartottunk. Az online lehetőséggel elég sokan éltek. Bár hiányolták a személyes megbeszélést, ugyanakkor fontosnak tartották, hogy az online módon lefolytatható minősítést megtartsák.
Hogyan vélekedtek a szakértők ezzel a minősítéssel kapcsolatban?
A szakértők véleménye szerint, az eljárás ugyan megterhelő volt számukra, de reálisnak tartották az eredményeket. Ugyanakkor, sokan kérték, hogy a szakmai beszélgetést le lehessen folytatni valamilyen online kommunikációs felületen, pl.: Skype-on.
Mi történt azokkal a minősítésekkel, amelyeket nem tudtak megtartani?
Azok a minősítések, amelyek félbe maradtak, törölve lettek. Csak az eddig elvégzett bírálat lett törölve, a portfólió megmaradt továbbra is a felületen. Ezekre, új szakértőkkel, új eljárás lesz kiírva, ezért újra kell majd bírálni.
Akkor az a szakértői munka, ami addig elkészült, elveszett?
Igen, sajnos törölnünk kellett ezeket az anyagokat. Nagyon sajnáljuk, de nem lehet újra ugyanazt a bizottságot megbízni a feladattal, ennek biztosítása gyakorlatilag lehetetlen. A tervezés folyamán az országos rendszerben, a bizottság összetételének megállapításához túl sok szempontot kell figyelembe venni, ezért, nem garantálható az, hogy ugyanahhoz a minősítéshez, ugyanaz a páros kerüljön.
Tehát, akkor ősztől folytatódnak a minősítések, és az elmaradt minősítéseket is pótolni fogják. Ugyanakkor már most is vannak iskolák, ahol érint egyes osztályokat a járvány. Milyen lehetőségeket látnak ebben a helyzetben?
Igen, folytatódnak a minősítések. Ahol lehet, lefolytatjuk az eljárást. Ha az intézmény digitális távoktatásra áll át, akkor is lehet minősítést lefolytatni. Ha az Oktatási Hivatal rendkívüli szünetet rendel el az iskolában, akkor – értelemszerűen – automatikusan törlődik az eljárás.
Ha az intézmény érintett, és az eljárásban módosítást kér, ha van protokollja a vírus esetére, akkor a kérelméhez csatolnia kell a protokollt is. A kérelem alapján fogunk dönteni az eljárás lefolytatásáról.
Sok olyan kérelem fut be a szakértők részéről, hogy a Covid19-re való tekintettel, álljunk át digitális minősítésre. Ha a szakértő veszélyben érzi magát, kérelemmel fordulhat a POK-hoz. A fő szabályok vannak érvényben. A szakértők tehát egyedi elbírálással kérhetik a minősítés elhagyását a Covid19-re való tekintettel, de csak indokolt esetben fogadjuk el a kérelmet. Ennek oka, hogy a minősítési eljárás elmaradása, vagy másik időpontra helyezése, nagyon rosszul érinti a pedagógust és az osztályközösséget. (Sajnos, van olyan pedagógus, akinek már a negyedik kijelölt minősítését mondja le valamelyik szakértő, ez a minősülő pedagógusnak nagyon rossz). Ezért mindig, egyedi elbírálással döntünk a szakértő kérelméről, de mindig elsődlegesen a pedagógusok egészségét szem előtt tartva.
Bella Tibor, Jurecz Emil