Kedves Kollégák!
Örömmel értesítjük minden szakértő kollégánkat arról a tárgyalásról, amelyet az Emberi Erőforrások Minisztériumában az önértékeléssel kapcsolatban folytattunk.
Egyesületünk 2015. november 19-én az EMMI megkeresésére egyeztetést folytatott az önértékelés bevezetésével kapcsolatban. Az egyeztetést Sipos Imre helyettes államtitkár úr hívta össze. Jelen voltak még az Oktatási Hivatal, a Projektigazgatóság, és az NPK képviselői.
Egyesületünk képviseletében az elnökség tagjai vettek részt az egyeztetésen.
A KÖSZOE vezetőségének előzetes megegyezése szerint, módosítási javaslataink az önértékelés bevezetésével kapcsolatban az alábbiak voltak:
- Javasoljuk, hogy a pedagógus önértékelés ciklusa 2 év helyett 5 év legyen.
- Javasoljuk, hogy az intézményvezető önértékelése az intézményi önértékeléshez kapcsolódóan 5 éves periódusú legyen, a vezetői ciklus lejártát megelőzően.
- Javasoljuk, hogy a pedagógus önértékelés az óralátogatásra fókuszáljon, a hozzá kapcsolódó dokumentumok ellenőrzésével együtt (külön ne legyen dokumentumelemzés).
- Javasoljuk, hogy ne legyen interjú, hanem az intézményvezető az önértékelt pedagógusról a véleményét, az érintett pedagógus az önértékelő kérdőívét, közvetlenül töltsék fel az informatikai felületre.
- Javasoljuk, hogy ne legyen kötelező két órát látogatni az önértékelt pedagógusnál. Javasoljuk, hogy az óralátogatások gyakoriságát az intézmény helyi szokásai szerint folytathassa, azzal a kikötéssel, hogy legalább 1 óra látogatását, az értékelt időszakba be kell iktatni.
- Javasoljuk, hogy kérdőívek csak az intézményi önellenőrzés vonatkozásában jelenjenek meg.
- Javasoljuk, hogy az önértékelést támogató csoport munkaközösség kereteiben működjön, tagjai kötelező tanórája legfeljebb 20 órában legyen megállapítva (tudjanak órát látogatni, együttdolgozni).
- Javasoljuk, hogy minimálisra csökkenjen az adminisztráció. Az eredeti államtitkári javaslat: az összegző vélemény 1 oldal terjedelmű lehet.
- Javasoljuk, hogy az összegzésben az erősségek és a fejleszthető területek – a kompetenciák megjelölésével – összesítve (ne indikátoronként) kerüljenek fel az informatikai felületre.
- Javasoljuk, hogy a 2015-ben érvényes átmeneti önértékelési rendszer 2017. augusztus 31-ig tartson, hogy a most bevezetett tanfelügyelet tapasztalatait be lehessen építeni.
Az egyeztetésen a leglényegesebb kéréseinket elértük. Köztük az egyik legfontosabbat, az időhatárok kibővítését, amely a 2 éves gyakoriságú önértékelés helyett az önértékelés 5 évenkénti ismétlődését jelenti. Ennek elfogadása jelentősen megkönnyíti az önértékelési feladatok elvégzését, mert a változás következményeként 20%-ra csökken az eredeti feladatmennyiség.
Az eredményhez ezúton is köszönjük minden kollégánk eddigi észrevételét, megjegyzését, a hozzánk eddig eljuttatott építő információkat!
Az EMMI közleménye:
„Egyeztetések az intézményi önértékelés rendszerének bevezetéséről
2015. november 23. 18:30
Az Emberi Erőforrások Minisztériuma Köznevelésért Felelős Államtitkársága, a Nemzeti Pedagógus Kar, a Közoktatási Szakértők Országos Egyesülete és az Oktatási Hivatal egyeztetéseket folytatott az intézményi önértékelés rendszerének bevezetéséről.
Az egyeztetések eredményeként számos fontos kérdésben megállapodásra jutottak. A résztvevők teljes mértékben egyetértettek abban, hogy a köznevelési rendszer színvonalának további javítása érdekében szükség van a pedagógusok, intézményvezetők és intézmények egységes és nyilvánosan ismert szempontok szerinti külső és belső értékelésére.
A résztvevők megállapodtak abban, hogy az önértékelési rendszer bevezetésének tapasztalatai alapján szükséges a rendszer finomhangolása annak érdekében, hogy az önértékelés ne járjon túlságosan sok adminisztrációval, ne jelentsen jelentős többletmunkát a pedagógusok számára, ugyanakkor az egységes önértékelési rendszer szakmai színvonala semmiképpen se sérüljön. Az egységes szempontok szerint megvalósuló önértékelési rendszer működése a nemzetközi gyakorlatnak megfelelően fontos biztosítéka annak, hogy az intézmények külső értékelésekor – a tanfelügyeleti látogatáskor – a vizsgált nevelési-oktatási intézmények saját magukkal szemben megfogalmazott elvárásait, sajátos adottságait is figyelembe vegyék a külső értékelők, ne csak a központi elvárásokat.
Az egyeztetésen döntés született arról, hogy a teljes körű intézményi önértékelésre nem kettő, hanem öt éves időszakonként kerül sor mind a pedagógusok, mind az intézményvezetők, mint az intézmények tekintetében. Egyezségre jutottak abban is, hogy az önértékelés és a tanfelügyelet átmeneti ideig nem számít bele a pedagógusok minősítésébe. A felek elvi megállapodást kötöttek továbbá arról, hogy szükséges az önértékelés eszközrendszerének egyszerűsítése, amelyről a felek tárgyalásokat folytatnak.
(Emberi Erőforrások Minisztériuma, Köznevelésért Felelős Államtitkárság)”
Az EMMI közleményének linkje:
Kelt: Budapest, 2015. november 24.
Bella Tibor Jurecz Emil Szegedi György
elnök főtitkár általános alelnök
Hegyiné Mladoniczki Éva Virágné Nagy Éva
alelnök alelnök