­

szöveguj

MÁS - KÉP AZ OKTATÁSRÓL  

Az egyesület adószáma: 18078130-1-42

Oldalunk átalakítás alatt áll. A tartalmak folyamatosan kerülnek feltöltésre! Szíves elnézésüket kérjük!

Kedves Kollégák!

Örömmel értesítjük minden szakértő kollégánkat arról a tárgyalásról, amelyet az Emberi Erőforrások Minisztériumában az önértékeléssel kapcsolatban folytattunk.

Egyesületünk 2015. november 19-én az EMMI megkeresésére egyeztetést folytatott az önértékelés bevezetésével kapcsolatban. Az egyeztetést Sipos Imre helyettes államtitkár úr hívta össze. Jelen voltak még az Oktatási Hivatal, a Projektigazgatóság, és az NPK képviselői.

Egyesületünk képviseletében az elnökség tagjai vettek részt az egyeztetésen.

A KÖSZOE vezetőségének előzetes megegyezése szerint, módosítási javaslataink az önértékelés bevezetésével kapcsolatban az alábbiak voltak:

  1. Javasoljuk, hogy a pedagógus önértékelés ciklusa 2 év helyett 5 év legyen.
  2. Javasoljuk, hogy az intézményvezető önértékelése az intézményi önértékeléshez kapcsolódóan 5 éves periódusú legyen, a vezetői ciklus lejártát megelőzően.
  3. Javasoljuk, hogy a pedagógus önértékelés az óralátogatásra fókuszáljon, a hozzá kapcsolódó dokumentumok ellenőrzésével együtt (külön ne legyen dokumentumelemzés).
  4. Javasoljuk, hogy ne legyen interjú, hanem az intézményvezető az önértékelt pedagógusról a véleményét, az érintett pedagógus az önértékelő kérdőívét, közvetlenül töltsék fel az informatikai felületre.
  5. Javasoljuk, hogy ne legyen kötelező két órát látogatni az önértékelt pedagógusnál. Javasoljuk, hogy az óralátogatások gyakoriságát az intézmény helyi szokásai szerint folytathassa, azzal a kikötéssel, hogy legalább 1 óra látogatását, az értékelt időszakba be kell iktatni.
  6. Javasoljuk, hogy kérdőívek csak az intézményi önellenőrzés vonatkozásában jelenjenek meg.
  7. Javasoljuk, hogy az önértékelést támogató csoport munkaközösség kereteiben működjön, tagjai kötelező tanórája legfeljebb 20 órában legyen megállapítva (tudjanak órát látogatni, együttdolgozni).
  8. Javasoljuk, hogy minimálisra csökkenjen az adminisztráció. Az eredeti államtitkári javaslat: az összegző vélemény 1 oldal terjedelmű lehet.
  9. Javasoljuk, hogy az összegzésben az erősségek és a fejleszthető területek – a kompetenciák megjelölésével – összesítve (ne indikátoronként) kerüljenek fel az informatikai felületre.
  10. Javasoljuk, hogy a 2015-ben érvényes átmeneti önértékelési rendszer 2017. augusztus 31-ig tartson, hogy a most bevezetett tanfelügyelet tapasztalatait be lehessen építeni.

Az egyeztetésen a leglényegesebb kéréseinket elértük. Köztük az egyik legfontosabbat, az időhatárok kibővítését, amely a 2 éves gyakoriságú önértékelés helyett az önértékelés 5 évenkénti ismétlődését jelenti. Ennek elfogadása jelentősen megkönnyíti az önértékelési feladatok elvégzését, mert a változás következményeként 20%-ra csökken az eredeti feladatmennyiség.

Az eredményhez ezúton is köszönjük minden kollégánk eddigi észrevételét, megjegyzését, a hozzánk eddig eljuttatott építő információkat!

Az EMMI közleménye:

„Egyeztetések az intézményi önértékelés rendszerének bevezetéséről

2015. november 23. 18:30

Az Emberi Erőforrások Minisztériuma Köznevelésért Felelős Államtitkársága, a Nemzeti Pedagógus Kar, a Közoktatási Szakértők Országos Egyesülete és az Oktatási Hivatal egyeztetéseket folytatott az intézményi önértékelés rendszerének bevezetéséről.

Az egyeztetések eredményeként számos fontos kérdésben megállapodásra jutottak. A résztvevők teljes mértékben egyetértettek abban, hogy a köznevelési rendszer színvonalának további javítása érdekében szükség van a pedagógusok, intézményvezetők és intézmények egységes és nyilvánosan ismert szempontok szerinti külső és belső értékelésére.

A résztvevők megállapodtak abban, hogy az önértékelési rendszer bevezetésének tapasztalatai alapján szükséges a rendszer finomhangolása annak érdekében, hogy az önértékelés ne járjon túlságosan sok adminisztrációval, ne jelentsen jelentős többletmunkát a pedagógusok számára, ugyanakkor az egységes önértékelési rendszer szakmai színvonala semmiképpen se sérüljön. Az egységes szempontok szerint megvalósuló önértékelési rendszer működése a nemzetközi gyakorlatnak megfelelően fontos biztosítéka annak, hogy az intézmények külső értékelésekor – a tanfelügyeleti látogatáskor – a vizsgált nevelési-oktatási intézmények saját magukkal szemben megfogalmazott elvárásait, sajátos adottságait is figyelembe vegyék a külső értékelők, ne csak a központi elvárásokat.

Az egyeztetésen döntés született arról, hogy a teljes körű intézményi önértékelésre nem kettő, hanem öt éves időszakonként kerül sor mind a pedagógusok, mind az intézményvezetők, mint az intézmények tekintetében. Egyezségre jutottak abban is, hogy az önértékelés és a tanfelügyelet átmeneti ideig nem számít bele a pedagógusok minősítésébe. A felek elvi megállapodást kötöttek továbbá arról, hogy szükséges az önértékelés eszközrendszerének egyszerűsítése, amelyről a felek tárgyalásokat folytatnak.

(Emberi Erőforrások Minisztériuma, Köznevelésért Felelős Államtitkárság)”

 

Az EMMI közleményének linkje:

http://www.kormany.hu/hu/emberi-eroforrasok-miniszteriuma/kozneveleseert-felelos-allamtitkarsag/hirek/az-emberi-eroforrasok-miniszteriuma-kozlemenye-20151123

 

Kelt: Budapest, 2015. november 24.

              Bella Tibor                    Jurecz Emil                Szegedi György

                  elnök                            főtitkár                   általános alelnök

          Hegyiné Mladoniczki Éva                  Virágné Nagy Éva

                         alelnök                                          alelnök

­