EMMI közlemény a 2016. évi minősítési keretszámokról
- A hirdetés mentése sikerült
Kedves Kollégák!
Megjelent az EMMI közleménye a 2016. évre vonatkozó pedagógus minősítési keretszám és a minősítési tervbe történő felvétel különös feltételeinek a meghatározásáról és közzétételéről (javított változat!).
A következő linken elérhető!
http://www.kormany.hu/download/9/04/40000/
keretsz%C3%A1mok%20k%C3%B6zlem%C3%A9ny-
2016-%C3%BAj.pdf#!DocumentBrowse
Megérkezett a válasz a tanfelügyelettel és a minősítéssel kapcsolatos interjúkérdésekre
- A hirdetés mentése sikerült
Az elmúlt hónapban interjúkérdéseket gyűjtöttünk a tanfelügyelettel, a pedagógus-minősítéssel és a szaktanácsadással kapcsolatosan. Az volt a tervünk, hogy a szakértőket foglalkoztató tisztázatlan problémákat, közvetlenül az Oktatási Hivatal Projektigazgatósága számára tegyük fel, s a választ egy video-interjúban a honlapunkon közzétegyük.
Ezúton is köszönjük azoknak a kollégáknak, akik vették a fáradságot, és elküldték számunkra az őket foglalkoztató problémákat! Sokat segítettek abban, hogy feltérképezzük, mi foglalkoztatja leginkább a szakértőket. Közel 100 kérdés érkezett, 12 megyéből (Baranya, BAZ, Békés, Budapest, Csongrád, Hajdú, Komárom, Pest, Szabolcs, Szolnok, Vas, Veszprém). A beérkezett levelekben több esetben voltak azonos témák, így összesítve 39 kérdést tehettünk fel.
A válasz megérkezett, ezúton is köszönjük Kerekes Balázs projektigazgató úrnak, Tóth Máriának, a TÁMOP 3.1.5 szakmai vezetőjének, valamint Maus Pálnak, a TÁMOP 3.1.8 szakmai vezetőjének az alapos, jogszabályokkal alátámasztott válaszokat!
Javaslatukra, a kérdések közérdekűsége miatt, nem video-interjú készült, hanem, írásban tesszük közzé a honlapunkon.
Reméljük, sok kérdés tisztázódik a válaszokban, és természetesen, tovább folytatjuk az egyeztetéseket.
Bella Tibor Jurecz Emil
elnök főtitkár
Interjú kérdések a PSZE és a PÉM működésével kapcsolatosan
1.Mi a teendő akkor, ha egy iskolában sok (pl. 8 fő egy 31 fős tantestületben) a mesterpedagógus, a kedvezmény megadásához azért nem tudnak új órarendet készíteni, mert mindenki a maximum óraszámot tölti be (26 óra vagy még több is van neki.). Ebben az esetben honnan lesz státus?
Válasz: A feladatok törvényes ellátása munkaszervezési kérdés, melyet az intézményvezetőnek a fenntartóval egyeztetve kell megoldania. (A fenntartótól kell megkérni a szükséges státuszt.)
2.Ha az adott mesterpedagógus érintett más órakedvezményekben is (Pl.: iskolatanács), hogyan kell eljárni?
Köszönőlevél 2015.01.06.
- A hirdetés mentése sikerült
Kedves Kollégák!
Az EMMI 2014. december 15-16-án küldött felkérő leveleiben véleményezésre adta közre a:
- az érettségi vizsga vizsgaszabályzatának kiadásáról szóló 100/1997. (VI. 13.) Korm. rendelet módosításáról
- a nemzeti köznevelésről szóló törvény végrehajtásáról rendelkező 229/2012. (VIII. 28.) Korm. rendelet módosításáról
szóló rendelettervezeteket, amelyek véleményezését elküldtünk az EMMI-nek, az alábbi megjegyzéssel:
„ … Sajnos, a véleménykérés, a lehető legrosszabbkor jött: az iskolákban a kollégák a téli szünet előtti karácsonyi ünnepkörökkel voltak elfoglalva, az ünnepek pedig komoly családi elfoglaltságot jelentettek. (Ne felejtsük el, hogy a pedagógusok – így a szakértők is – jelentős része nő, akiknek a karácsonyi ünnepek komoly otthoni feladatokat jelentenek, ezt fontos lenne tekintetbe venni! Ezt a problémát minden évben jelezzük, ennek ellenére minden évben kapunk rendelettervezetet a karácsonyi-újévi ünnepekre).
A fenti okok miatt meglehetősen „hézagosak” a visszaküldött vélemények. Ez pedig azt jelenti, hogy a most elküldött hozzászólások nem teljes körűek, sőt, úgy gondoljuk, hogy ha a véleménykérés megfelelő időben történik, sok, építő jellegű, érdemben fontos hozzászólást tudtunk volna továbbítani, amely jelentősen segíthetné a rendeletalkotás folyamatát, az új életbelépő rendelet elfogadottságát, használhatóságát. E jelzés átgondolását feltétlen javasoljuk, mert a köznevelés minden résztvevője számára fontos lenne, hogy a megalkotott új rendeletek időtállóak, hosszú távon használhatóak legyenek, ne kelljen az új rendeleteket a tapasztalatok miatt néhány hónapon belül újragondolni”.
Ezúton is köszönjük azoknak a kollégáknak a véleményét, akik a karácsonyi ünnepek elfoglalt időszakában vették a fáradságot, és átolvasták a rendelettervezeteket, segítették az egyesületet a vélemény megformálásában, s egyben segítették a jogalkotás folyamatát! Egyben köszönjük a megyei vezetők segítségét is, a vélemények összegyűjtésében!
Az összesített véleményeket 2014. december 31-én elküldtük a jogalkotás részére. Amint a rendelettervezetek nyilvánossá válnak, az összesített KÖSZOE véleményt közzétesszük.
Köszönettel:
Bella Tibor Jurecz Emil
elnök főtitkár
Hogyan kell szervezni a szakértő számára a 32 órás munkaidőt?
- A hirdetés mentése sikerült
Hogyan kell szervezni a szakértő számára a 32 órás munkaidőt II.?
Kedves Kollégák!
2014. december 18-án megérkezett az EMMI válasza a szakértői munkaidő intézményi értelmezésével kapcsolatban. Ezúton is köszönjük Thaisz Miklós főosztályvezető úrnak a választ.
A levél tartalmából elsősorban az alábbiakra hívnánk fel a figyelmet:
A levél első felében áttekinti azokat a jogszabályokat, amelyeket a munkáltatónak figyelembe kell venni a szakértő besorolását, munkaidejének szervezését illetően. Úgy gondoljuk, hogy a levél jelzett szakasza fontos azoknak a szakértőknek, ahol a munkáltató vitatja a szakértő számára biztosított besorolást, vagy a munkavégzés feltételeit, vagy gátolja a végrehajtását. Sajnos, ilyen is van, ilyen esetben hivatkozhat a szakértő a levélre.
A levél vége foglalkozik a szakértői munkavégzés feltételeinek jogszabályi előírásainak értelmezésével:
„A kötött munkaidővel összefüggésben a jogszabály nem rendelkezik konkrét munkaidő-csökkentésről, ugyanakkor felhívjuk a figyelmet a Rendelet 19.§ (3) bekezdésében előírt, az arányos és egyenletes feladatelosztás előírásának betartására, …”
Ez a mondat számunkra azt jelenti, hogy a rendeletből kimaradt az a jogos igény, mely szerint a munkaidő átcsoportosítása – értelemszerűen – nem csak a „kötelező” tanórákra vonatkozik, hanem a teljes nap minden vonatkozó munkaidejére. Erre vonatkozik a mondat második része is, amely arról szól, hogy ugyan a rendelet nem tartalmazza az előírást, azonban elvárják az intézményvezetőtől a szakértő egyéb terhelésének vonatkozásában a szakértői munkájának beszámítását.
Ami a jelzett mondat második felét illeti:
Megérkezett az EMMI válasza a 32 órás munkaidő beosztás értelmezésére
- A hirdetés mentése sikerült
Megérkezett az EMMI válasza a 32 órás munkaidő beosztás értelmezésére
Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Főtitkár Úr!
Problémafelvetésükkel kapcsolatban a következőkről tudom tájékoztatni:
A pedagógusok előmeneteli rendszeréről és a közalkalmazottak jogállásáról szóló 1992. évi XXXIII. törvény köznevelési intézményekben történő végrehajtásáról szóló 326/2013. (VIII. 30.) Korm. rendelet (a továbbiakban: Rendelet) szerint:
37. § (1) Az Új Széchenyi Terv Társadalmi Megújulás Operatív Program TÁMOP-3.1.5/12 és TÁMOP-3.1.15. kiemelt projekt keretében próbaminősítő vizsgán, próbaminősítési eljárásban sikeresen részt vett pedagógus a minősítő vizsga, a minősítési eljárás eredményének a 11. § (11) bekezdése szerinti rögzítését követő harminc napon belül az OH által kiadott tanúsítványt kap, amely alapján a pedagógus
- a)gyakornok esetén két év gyakornoki idő leteltével az azt követő év január 1-jén,
- b)próbaminősítési eljárásban részt vevő pedagógus esetén az eljárást követő év január 1-jén
a tanúsítványnak megfelelő fokozatba kerül besorolásra.
A fenti eljárás keretében Mesterpedagógus fokozatba sorolt pedagógus neveléssel-oktatással lekötött munkaidejéről, illetve feladatairól a Rendelet a következőket mondja ki:
4. § (5) Az a Mesterpedagógus fokozatba besorolt pedagógus, aki az országos pedagógiai-szakmai ellenőrzésben, a pedagógusok minősítő vizsgáján vagy minősítési eljárásában szakértőként vesz részt vagy szaktanácsadói feladatokat lát el, munkaidő-kedvezményben részesül. A neveléssel-oktatással lekötött munkaideje nem lehet több
- a)heti tizennyolc óránál,
- b)óvodapedagógus esetén huszonöt óránál,
- c)vezetőpedagógus esetében tíz óránál, vezető óvodapedagógus esetében huszonkettő óránál,
továbbá, tanítási hetenként legalább egy tanítási napra a munkahelyén történő munkavégzés alól mentesíteni kell a szakértői, szaktanácsadói feladatok ellátása érdekében.
(7) Az (5) bekezdés szerinti munkaidő-kedvezményben részesülő pedagógus évente legfeljebb huszonöt alkalommal bízható meg szakértői, szaktanácsadói feladatok ellátásával.
Mindezek alapján:
Az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet által szervezett szaktanácsadói képzésen, vagy az Oktatási Hivatal által szervezett, tanfelügyeleti és a pedagógusminősítési szakértői képzésen, valamint a próbaminősítési eljárásban sikeresen részt vett kollégát
2015. január elsejével Mesterpedagógus fokozatba kell besorolni.
A Mesterpedagógus fokozatba besorolt kollégák esetében a neveléssel-oktatással lekötött munkaidő nem lehet több heti 18 (25; 10; 22) óránál, illetve tanítási hetenként legalább egy tanítási napra a munkahelyén történő munkavégzés alól mentesíteni kell. A kötött munkaidővel összefüggésben a jogszabály nem rendelkezik konkrét munkaidő-csökkentésről, ugyanakkor felhívjuk a figyelmet a Rendelet 19.§ (3) bekezdésében előírt, az arányos és egyenletes feladatelosztás előírásának betartására, valamint arra, hogy a pedagógus munkaidejének húsz százalékáról maga jogosult dönteni.
A Rendelet 11.§ (3) bekezdésében foglaltak és az EMMI korábbi tájékoztatója alapján szakértői napként a kedd vagy a csütörtök vagy a péntek, szaktanácsadói napként a hét legalkalmasabb munkanapja jelölhető meg (a szaktanácsadók napjának KIR SZNY-ben történő megjelölésének lehetőségéről az Oktatási Hivatal hamarosan tájékoztatja az intézményeket).
Javaslataikat köszönjük, a 326/2013-as kormányrendelet soron következő, várhatóan 2015. első félévében sorra kerülő módosítása során figyelembe vesszük Önök véleményét is és természetesen nyitottak vagyunk az Egyesülettel való egyeztetésre a kérdésről.
Üdvözlettel:
Thaisz Miklós
főosztályvezető
Emberi Erőforrások Minisztériuma
Köznevelési Programok és Kapcsolatok Főosztály
28. oldal / 32