KÖSZOE javaslatok 2016.01.14.
- A hirdetés mentése sikerült
Kedves Kollégák!
A hozzánk beérkezett eddigi vélemények, jelzések alapján kialakítottuk szakmai álláspontunkat az önértékeléssel kapcsolatosan:
- Továbbra is támogatjuk, hogy a pedagógus önértékelés ciklusa 2 év helyett 5 év legyen.
- Továbbra is javasoljuk, hogy az intézményvezető önértékelése az intézményi önértékeléshez kapcsolódóan 5 éves periódusú legyen, a vezetői ciklus lejártát megelőzően.
- Javasoljuk, hogy ne legyen az önértékelés a tanfelügyelet része 2017. december 31-ig. Ebben az időszakban a szaktanácsadói rendszer segítse az intézmények önértékelésének bevezetését.
- Az önértékeléshez biztosított elektronikus felület legyen folyamatosan nyitva az intézmények számára (tanulmányozható, folyamatosan feltölthető legyen). A kötelezően kitöltendő részek egyszerűsítését javasoljuk, az, csak a pedagógus (maga által összeállított) értékelésének összegzésére szorítkozzon. Minden más adatot az intézmény őrizzen. Az önértékelés anyagához az önértékelő pedagóguson kívül csak az intézményvezető és a kirendelt szakértők férhessenek hozzá.
- Továbbra is javasoljuk, hogy a pedagógus önértékelés az óralátogatásra fókuszáljon, a hozzá kapcsolódó dokumentumok ellenőrzésével együtt (tanmenet, napló, tanulói produktumok, tehát külön, ne legyen dokumentumelemzés). Ne legyen külön interjú, (csak a vezetővel), hanem az óralátogatást követő szakmai megbeszélésen az óra elemzését követően beszéljék meg a dokumentumelemzés tapasztalatait, és ezen a megbeszélésen tájékozódjanak a pedagógus egyéb tevékenységéről.
- Javasoljuk, hogy ne legyen kötelező két órát látogatni az önértékelt pedagógusnál. Az óralátogatások gyakoriságát az intézmény helyi szokásai szerint folytathassa, azzal a feltétellel, hogy legalább 1 óra látogatását, az önértékelő időszakban az önértékelés módszereit alkalmazva kell beiktatni.
- Javasoljuk, hogy minimálisra csökkenjen az adminisztráció. Az összegző értékelés szorítkozzon elvárásonként (kompetenciánként) az erősségek és fejleszthető területek megjelölésére.
- Sürgősen ki kellene építeni egy kétoldalú kommunikációs rendszert (ügyfélszolgálat) a POK-oknál, vagy az OH-nál, (akár a tanácsadói hálózat bevonásával), ahová kérdésekkel/problémákkal fordulni lehet, és ahonnan meghatározott időn belül nem anonim (az ügyintéző megnevezésével) érdemi választ kap az érdeklődő. Sürgősségét és fontosságát ezért szorgalmazzuk, mert a tapasztalataink azt mutatják, hogy az interneten különböző közösségi fórumokon „okítják” egymást a pedagógusok, sajnos sokszor nem éppen szakszerűen.
- Javasoljuk az önértékelési feladatok elvégzéséhez anyagi forrás biztosítását. Szembe kell nézni azzal a ténnyel, hogy az önértékelés feladata akkora munkát jelent a résztvevők számára, hogy nem fér bele a 40 órás munkaidőbe. Ezért, ennek a támogatására fontos anyagi forrást biztosítani. Egyben hangsúlyozottan kérjük az oktatásirányítást, hogy az összes rendeletből, kommunikációjából vonja ki a „munkaidő-kedvezmény” megnevezést, helyette a munkaidő-átcsoportosítást alkalmazzák (ezt már több éve kérjük).
- Javasoljuk, hogy kérdőívek csak az intézményi önértékelés vonatkozásában jelenjenek meg.
- Végül nyomatékosan jelezzük, hogy a szakértői munkával és a szakértői feladatok szervezésével kapcsolatosan is nagyon sok problémát továbbítottak az egyesület vezetősége felé, amelynek mennyisége hasonló nagyságrendű, mint amit az önértékeléssel kapcsolatosan most megjelöltünk. Ezért kérjük, hogy a szakértői munkával, a szakértői feladatok szervezésével kapcsolatosan belátható időn belül egy újabb egyeztetést tartsunk!
Reméljük, javaslatainkkal előre tudjuk mozdítani az önértékeléssel kapcsolatban felmerült problémák megoldását!
Bella Tibor Jurecz Emil
elnök főtitkár
Újévi üdvözlet 2016
- A hirdetés mentése sikerült
Éves tagdíj!
- A hirdetés mentése sikerült
Kedves Kollégák!
Tisztelettel kérünk minden tagtársunkat arra - aki ezt még nem tette meg – legyenek szívesek az éves tagdíjat – még decemberben – befizetni!
Ne felejtsük el, hogy az egyesület működéséhez fontos a szervezet és az iroda fenntartása, ehhez pedig elengedhetetlen a tagdíjak befizetése.
A tagdíj éves szinten mindössze 2.500 Ft., a nyugdíjasoknak 1.000 Ft. Ez az összeg – úgy gondoljuk – igen jelképes, szándékosan nem kérünk többet, mert ez az összeg csak az egyesület fenntartására kell, ezért nem szeretnénk senkit többel terhelni. A 2.500/1.000 Ft. éves szinten, szerintünk, igazán nem megterhelő összeg, egyetlen tagunk számára sem, az egyesület működése szempontjából azonban elengedhetetlen.
Szíves közreműködésüket ezúton is nagyon köszönjük!
Üdvözlettel:
Elnökség
Önértékelési feladatok az intézményekben
- A hirdetés mentése sikerült
,, Intézményi önértékelés gyakorlati megvalósítása”
felkészítő képzés
javaslatok, minták, a konkrét feladatokra
önértékelési szabályzat készítése
A Köznevelési Szakértők Országos Egyesülete meghívja, az Oktatási Hivatal által támogatott, az egyesület által szervezett képzésre, amely felkészíti Önt az intézményi önértékelés feladataira.
A képzés témái:
- A megújuló köznevelés értékelési keretrendszere
- Az önértékelési rendszer
- Az informatikai felület használata
- Az önértékelést támogató csoport megalakítása
- Az intézményi elvárások megfeleltetése a központi elvárásoknak
- Az önértékelési feladatok ütemezése
- Mi kerüljön az önértékelési szabályzatba?
A képzés díja: 4.000 Ft. Az egyesületi tagok részére: 2.000 Ft.
A felkészítéseket a megyei tagozatok szervezik, jelentkezni a képzést tartó szakértőknél, vagy a megyei vezetőnél lehet.
A megyei vezető elérhetősége megtalálható a „kapcsolat” fül alatt.
Elnökség
Közlemény az EMMI-vel 2015. november 19-én folytatott egyeztetésről
- A hirdetés mentése sikerült
Kedves Kollégák!
Örömmel értesítjük minden szakértő kollégánkat arról a tárgyalásról, amelyet az Emberi Erőforrások Minisztériumában az önértékeléssel kapcsolatban folytattunk.
Egyesületünk 2015. november 19-én az EMMI megkeresésére egyeztetést folytatott az önértékelés bevezetésével kapcsolatban. Az egyeztetést Sipos Imre helyettes államtitkár úr hívta össze. Jelen voltak még az Oktatási Hivatal, a Projektigazgatóság, és az NPK képviselői.
Egyesületünk képviseletében az elnökség tagjai vettek részt az egyeztetésen.
A KÖSZOE vezetőségének előzetes megegyezése szerint, módosítási javaslataink az önértékelés bevezetésével kapcsolatban az alábbiak voltak:
- Javasoljuk, hogy a pedagógus önértékelés ciklusa 2 év helyett 5 év legyen.
- Javasoljuk, hogy az intézményvezető önértékelése az intézményi önértékeléshez kapcsolódóan 5 éves periódusú legyen, a vezetői ciklus lejártát megelőzően.
- Javasoljuk, hogy a pedagógus önértékelés az óralátogatásra fókuszáljon, a hozzá kapcsolódó dokumentumok ellenőrzésével együtt (külön ne legyen dokumentumelemzés).
- Javasoljuk, hogy ne legyen interjú, hanem az intézményvezető az önértékelt pedagógusról a véleményét, az érintett pedagógus az önértékelő kérdőívét, közvetlenül töltsék fel az informatikai felületre.
- Javasoljuk, hogy ne legyen kötelező két órát látogatni az önértékelt pedagógusnál. Javasoljuk, hogy az óralátogatások gyakoriságát az intézmény helyi szokásai szerint folytathassa, azzal a kikötéssel, hogy legalább 1 óra látogatását, az értékelt időszakba be kell iktatni.
- Javasoljuk, hogy kérdőívek csak az intézményi önellenőrzés vonatkozásában jelenjenek meg.
- Javasoljuk, hogy az önértékelést támogató csoport munkaközösség kereteiben működjön, tagjai kötelező tanórája legfeljebb 20 órában legyen megállapítva (tudjanak órát látogatni, együttdolgozni).
- Javasoljuk, hogy minimálisra csökkenjen az adminisztráció. Az eredeti államtitkári javaslat: az összegző vélemény 1 oldal terjedelmű lehet.
- Javasoljuk, hogy az összegzésben az erősségek és a fejleszthető területek – a kompetenciák megjelölésével – összesítve (ne indikátoronként) kerüljenek fel az informatikai felületre.
- Javasoljuk, hogy a 2015-ben érvényes átmeneti önértékelési rendszer 2017. augusztus 31-ig tartson, hogy a most bevezetett tanfelügyelet tapasztalatait be lehessen építeni.
Az egyeztetésen a leglényegesebb kéréseinket elértük. Köztük az egyik legfontosabbat, az időhatárok kibővítését, amely a 2 éves gyakoriságú önértékelés helyett az önértékelés 5 évenkénti ismétlődését jelenti. Ennek elfogadása jelentősen megkönnyíti az önértékelési feladatok elvégzését, mert a változás következményeként 20%-ra csökken az eredeti feladatmennyiség.
Az eredményhez ezúton is köszönjük minden kollégánk eddigi észrevételét, megjegyzését, a hozzánk eddig eljuttatott építő információkat!
Az EMMI közleménye:
„Egyeztetések az intézményi önértékelés rendszerének bevezetéséről
2015. november 23. 18:30
Az Emberi Erőforrások Minisztériuma Köznevelésért Felelős Államtitkársága, a Nemzeti Pedagógus Kar, a Közoktatási Szakértők Országos Egyesülete és az Oktatási Hivatal egyeztetéseket folytatott az intézményi önértékelés rendszerének bevezetéséről.
Az egyeztetések eredményeként számos fontos kérdésben megállapodásra jutottak. A résztvevők teljes mértékben egyetértettek abban, hogy a köznevelési rendszer színvonalának további javítása érdekében szükség van a pedagógusok, intézményvezetők és intézmények egységes és nyilvánosan ismert szempontok szerinti külső és belső értékelésére.
A résztvevők megállapodtak abban, hogy az önértékelési rendszer bevezetésének tapasztalatai alapján szükséges a rendszer finomhangolása annak érdekében, hogy az önértékelés ne járjon túlságosan sok adminisztrációval, ne jelentsen jelentős többletmunkát a pedagógusok számára, ugyanakkor az egységes önértékelési rendszer szakmai színvonala semmiképpen se sérüljön. Az egységes szempontok szerint megvalósuló önértékelési rendszer működése a nemzetközi gyakorlatnak megfelelően fontos biztosítéka annak, hogy az intézmények külső értékelésekor – a tanfelügyeleti látogatáskor – a vizsgált nevelési-oktatási intézmények saját magukkal szemben megfogalmazott elvárásait, sajátos adottságait is figyelembe vegyék a külső értékelők, ne csak a központi elvárásokat.
Az egyeztetésen döntés született arról, hogy a teljes körű intézményi önértékelésre nem kettő, hanem öt éves időszakonként kerül sor mind a pedagógusok, mind az intézményvezetők, mint az intézmények tekintetében. Egyezségre jutottak abban is, hogy az önértékelés és a tanfelügyelet átmeneti ideig nem számít bele a pedagógusok minősítésébe. A felek elvi megállapodást kötöttek továbbá arról, hogy szükséges az önértékelés eszközrendszerének egyszerűsítése, amelyről a felek tárgyalásokat folytatnak.
(Emberi Erőforrások Minisztériuma, Köznevelésért Felelős Államtitkárság)”
Az EMMI közleményének linkje:
Kelt: Budapest, 2015. november 24.
Bella Tibor Jurecz Emil Szegedi György
elnök főtitkár általános alelnök
Hegyiné Mladoniczki Éva Virágné Nagy Éva
alelnök alelnök
22. oldal / 31